dimecres, 9 de febrer del 2011

DIFERENTS PERÒ GERMANS


Dia 28 de gener celebrarem el dia de la Pau. La frase per reflexionar fou "diferents però germans". Sovint la diferència és causa de conflictes i per això cal aprendre-la a viure des d'una altra perspectiva ja que representa una possibilitat de millora dels vincles i, per tant, de riquesa personal. La diferència ens ajuda a posar-nos en el lloc de l'altre, a dubtar de les nostres conclusions, a no percebre el món només en relació a la nostra perspectiva. Hi ha moltes coses que no surten com volem o com pensam que és millor, però fer-les amb els altres, acceptant-los, fa possible que el nostre esforç fruiti més enllà de nosaltres i que sigui possible una major satisfacció.

Tots els nins i nines d'infantil van escriure el seu nom en el mural de la Pau per fer possible aquest camí d'entesa i practicar-lo tant  a l'escola com a la casa.


REFLEXIÓ SOBRE LA DIFERÈNCIA

Podem parlar de guerres i de conflictes però per als nostres petits la millor manera d'acceptar la diferència és entendre i reflexionar sobre les petites coses que passen cada dia i que són moltes!. També els adults en podem aprendre tant del que vivim cada dia!.
Com a exemple podeu mirar aquests dibuixos. A classe vam treballar la cançó "Què se n'ha fet d'aquelles flors" i també "El món seria" . Vam pintar flors i totes eren diferents. Aquí en teniu una mostra que podem comentar:

Quantes flors! rodones, allargades... no n'hi ha cap d'igual i els noms s'han escrit a sobre del cel que augmenta el contrast. Les flors es baden en fila i s'ofereixen damunt el verd de l'herba. Un gran esforç de combinació de colors i de formes.
Em dius el que has fet? Verbalització de la nina: << he pintat flors diferents >>

I  UN ALTRE MÉS, DE FLORS
 


Aquest dibuix no és plasticament com l'altre. Però sovint pensam excessivament en la comparació i això ens fa més difícil valorar el cami de cada infant. En aquest dibuix el traç és més elemental. Però alerta! només el traç perquè hi ha una història important que s'amaga.
Em contes el que has fet? Verbalització del nin:  << plovia i feia vent, les flors queien i jo vaig cridar el meu padrí que tot d'una va venir a cercar-me >>. Les paraules ho canvien tot. Tornem-lo  mirar de nou. Fins i tot la figura humana sense braços s'avé amb la sensació d'intempèrie narrada per l'infant. Hi ha en aquest dibuix una història de confiança i d'afecte.

I ARA ANEM CAP A LA MAR


Estam davant d'una platja amb palmeres. Dins l'aigua hi ha peixos petits i una balena. Una franja d'arena separa les palmeres de la mar. Hi ha un treball de gradació de tamanys, de mesura, de combinació de formes i colors. Qui el fa vol que es vegi tot ben clar i disposat i que, a més a més, quedi constància del nom d'alguns dels elements. Tot queda perfectament ajustat. 
M'expliques el dibuix?  Verbalització de la nina: << He pintat peixos i la balena és com els peixos però més gran >>.... << Bé, també hi ha palmeres i he pintat l'arena d'un altre color perquè el groc s'acabava >> 

I PEL CAMP, QUÈ HI HA?


La primera impressió és que passa alguna cosa. Hi ha moviment. Aquí necessitam una explicació del nin perquè és un dibuix que ens crea interrogants. Això està molt bé. Que l'adult tengui dubtes, que no ho vegi clar, perquè així dialoga més amb l'infant i se'n adona dels motius que no sap.
Què passa aquí? Verbalització de l'infant:  << Feia vent, hi havia remolins que se'n duien l'herba. Hi havia una "canasta" per jugar a pilota i un espantaocells enmig dels nins que jugaven. La casa era a l'altre costat. >>

Les diferències ens ajuden a valorar millor els companys! Cada infant té les seves habilitats i la seva manera de veure i de fer les coses, també el seu nivell, que mai no hem "d'etiquetar". El que compta és el procés i sempre hi ha qui és millor per a unes coses que per a unes altres.
Les diferències ens aporten noves possibilitats i ens permeten tenir una mirada més oberta. Benvingudes siguin!















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada